2014.11.11

Toborzás és álláskeresés a világhálón

Míg korábban a nyomtatott sajtóban, az Expresszben vagy a HVG-ben hirdették az állásokat, ma már elenyésző az "off-line" megjelenések száma. A különböző internetes felületek, a közösségi médiumok munkakeresésben és munkaerő toborzásban betöltött főszerepe immár vitathatatlan, az online toborzásról pedig, mint önálló jelenségről beszélhetünk.

Ezt a megállapítást támasztja alá a nemzetközi HR szolgáltató, az Adecco 2013-as felmérése is. A kutatás keretében 24 ország 17 000 álláskeresőjét, valaint 1 500 munkáltatóját kérdezték meg arról, hogy milyen tapasztalataik vannak a közösségi médiumok alkalmazásáról az érintett témában. Az eredmények talán nem meglepőek. Korunk toborzási tevékenységének fele a világhálón zajlik, ezen belül is elsősorban a közösségi médián keresztül. Mind a toborzók, mind az álláskeresők arról számoltak be, hogy előszeretettel, és ami még fontosabb, eredményesen alkalmazzák ezeket a platformokat. Nem csak a magasan kvalifikált jelöltek esetében igaz ez, mindenki számára egyaránt fontos az online kapcsolatépítés nyújtotta előnyök és lehetőségek kiaknázása.

A HVG HR Centerének 2014. júniusi kutatása szerint Magyarország is igazodik a nemzetközi tendenciákhoz. A humánerőforrás szakemberek körében végzett nem reprezentatív kutatás szerint az online médiumok toborzásban betöltött szerepe hazánkban is egyre meghatározóbb. Elég, ha csak a mindenki által jól ismert internetes állásportálokra gondolunk. Ezeket a platformokat tartják egyébként a szakemberek a leghatékonyabb csatornáknak. Érdekesség, hogy fontosságot tekintve csupán utánuk következnek a saját, belső adatbázisok. Mindemellett itthon is nagyban hozzájárulnak az online toborzás térnyeréséhez a különböző közösségi portálok, példaként említhetjük a világ legnagyobb üzleti hálózatát, a LinkedIn-t, és természetesen magát a Facebook-ot, amely 2014-ben már több mint egy milliárd felhasználóval büszkélkedhet.

Egy biztos, a fent említettek tükrében sem az álláskeresők, sem a HR szakemberek nem engedhetik meg maguknak, hogy figyelmen kívül hagyják a világháló álláspiacként való működését, és az tud igazán eredményes lenni, aki kiaknázza az online csatornák nyújtotta lehetőségeket. Ugyanakkor nem hagyható ki az álláskeresés folyamatából a "humán faktor" sem: az álláskeresőknek és munkaadóknak is szüksége van tanácsadóra, aki ismeri és figyeli a munkaerő-piaci trendeket, segít, támogat, ötletel. A jó tanácsadónak két megízója van: nemcsak a megbízó cégeket, hanem az álláskeresőket is annak tekinti. Igyekszik annak érdekében latba vetni tudását, tapasztalatát, kapcsolatait, hogy munkaadó és munkavállaló hosszú távon egymásra találjon.

Forrás:

- Online kapcsolatépítés a sikeres álláskereséshez, HR Portal, 2014.10.17.

- HR-es felmérés: a toborzásban egyre nagyobb az online média szerepe HR Portal, 2014.07.28.