2011.06.09

Pharma 2020 – ágazati elemzés

Az ellátási láncokban rejlő lehetőségeket érdemes újragondolni – derül ki a PwC Pharma 2020 ágazati elemzéssorozatának a hatodik, Supplying the future című, a közelmúltban publikált kiadványából, melyben a gyógyszeripar előtt álló kihívásokat az ellátási láncok hatékonysága és a betegközpontú ellátás szemszögéből közelíti meg.

A PwC hosszú távra kitekintő felmérésében azt vizsgálja, mely kihívásokkal kell szembenézniük a gyógyszeripar szereplőinek az elkövetkező közel tíz évben. A piaci helyzet és a jogszabályi környezet hazánkban és világszerte egyaránt folyamatosan változik. A tanulmány rámutat, hogy azok a gyógyszercégek, amelyek nem reagálnak megfelelően az új kihívásokra, nehezebben veszik majd mind a globális, mind a helyi kihívások által állított akadályokat. A tanulmány az ellátási láncok felől közelítve négy lehetséges stratégia (virtuális gyártó, szolgáltatásfejlesztő, olcsó szolgáltató, profitközpont) mentén elemzi a piaci szereplők előtt nyitva álló lehetőségeket.

Az ellátási lánc a gyógyszeriparban tulajdonképpen nem más, mint a laboratóriumtól a betegig vezető út. A piaci nyomás hatására a gyógyszeripari cégek döntési helyzetbe kerülnek, hosszú távú célkitűzéseiknek megfelelően kell végiggondolniuk, milyen módon növelhető ellátási láncuk hatékonysága. Milyen modellt érdemes kidolgozniuk az általuk forgalmazott készítményekre és az ezek által érintett piaci szegmensekre tekintettel? Hogyan használhatják az ellátási láncot a piaci megkülönböztetés eszközeként? Egyirányú utca-e az ellátási lánc, vagy legalább olyan fontos szerepet kell tulajdonítani a visszaáramló információknak? A gyógyszeripari döntéshozóknak számos kérdést kell végiggondolniuk, ha arra keresik a választ, hogy maximálisan kiaknázták-e az ellátási láncban rejlő lehetőségeket.

A globális gyógyszeriparnak jelentősen át kell alakítania ellátási láncait annak érdekében, hogy a gyorsan változó piaci körülményeknek megfeleljen, és a termékalapú megközelítés helyett a betegigényen alapuló megközelítésre álljon át – nyilatkozott Barsi Éva, a PwC gyógyszeripari csoportjának a vezetője.

A tanulmány a beteget mint a gyógyszer tényleges felhasználóját az ellátási lánc fontos szereplőjének tekinti. Ennek folytán előtérbe kerülnek a terápiával szembeni hatékonysági elvárások, a fogyasztókkal fenntartott kapcsolat lehetőségei, valamint felmerül az egyénre szabott terápiák szerepének jelentősége. Ezek a folyamatok is az ellátási lánc gyökeres átalakításának sürgető igényét vetítik előre. A betegekkel folytatott kommunikáció, illetve a tényleges terápiás hatás utánkövetése új kommunikációs és marketingkihívásokkal, illetve szabályozási problémákkal szembesítheti a gyógyszercégeket.

A PwC gyógyszeripari tanulmánya hangsúlyozza, hogy az előttünk álló években jelentős mértékben változnak majd az információáramlás útjai és a nyilvánosság szerepe. Ezért a beteg és a gyógyszercégek közötti közvetlen kommunikáció legalább annyira kulcskérdés lesz a gyógyszeripari vállalkozások számára, mint az ellátási lánc megszervezése. Kulcsfontosságúvá válik a logikusan megtervezett és megszervezett keresetvezérelt ellátási lánc létrehozása, mely azonban a gyógyszercégek működési profiljának részleges vagy akár nagyobb mértékű átalakításához is vezethet.

forrás: VG online, 2011.06.09.